Check-in koffer kwijt?

Tijdens de vakantieperiode is Schiphol overspoeld met vakantiegangers: al deze reizigers wandelen met handbagage richting de gate en in behoorlijk wat gevallen wordt ook ruimbagage ingecheckt. Bij dergelijke drukte op de vliegvelden kan er nog wel eens wat misgaan met de bagageverwerking. Natuurlijk heel vervelend als je koffer maar niet verschijnt op de bagageband en je niet veel anders kan doen dan met lege handen je vakantie beginnen. Maar wat krijg je vanuit de bagagedekking van je reisverzekering eigenlijk vergoed in het vervelende geval dat je bagage niet op plaats van bestemming aankomt?
Vergoeding reisverzekering niet aangekomen bagage
Op het moment dat je een stedentrip of andere korte vakantie gaat maken, heb je vaak wel genoeg aan een handbagagekoffer waar je 10 kilo in kwijt kan. Ga je langer weg of heb je desondanks toch een behoorlijke lading bagage, dan zal je ook een check in koffer bij je hebben waar je basics als je toilettas en kleding in hebt gestopt. Als je koffer Schiphol niet heeft verlaten of juist op een andere exotische vlucht is terecht gekomen, heb je deze basics natuurlijk gelijk weer nodig bij aankomst op je bestemming. Vanuit je reisverzekering kan je een vergoeding krijgen voor de aankoop van deze noodzakelijke spullen om de periode te overbruggen dat je het zonder koffer moet doen.
Alleen spullen die echt noodzakelijk zijn
Je reisverzekering biedt alleen vergoeding voor spullen die direct noodzakelijk zijn, zoals je sokken, ondergoed, t-shirts, zwembroek of teenslippers. Ook toiletartikelen zoals deodorant, shampoo en andere cosmetica vallen onder de omschrijving ‘noodzakelijke spullen’. De vergoeding gaat tot een bepaald maximum: afhankelijk van de afgesloten reisverzekering varieert deze vergoeding van €150-€350.
Welke zaken krijg je bijvoorbeeld niet vergoed vanuit je reisverzekering? Denk hierbij aan boeken die je in je reiskoffer had opgeborgen en de overmatige kosten voor kleding die je koopt voor meer dan 2 of 3 dagen, meestal de tijd dat je het zonder koffer moet doen.
Wat te doen bij verlies van je koffer
Indien je reiskoffer de bagageband niet op komt rollen, dien je dit te melden bij het vliegveld van aankomst. Op de plaats van bagageafhandeling zal een PIR (Property Irregularity Report) op worden gemaakt. Via dit identificatienummer kan het vliegveld in een later stadium contact met je opnemen op het moment dat je bagage wel goed is aangekomen. De PIR geldt ook als bewijsstuk voor het claimen van de kosten die je maakt voor noodzakelijke reisbagage bij je reisverzekeraar. De schadeclaim hoef je niet direct op vakantie in te dienen, dit kan tot ongeveer twee a drie weken na je vakantie ook nog.
Wat te doen bij schade aan je koffer
Indien je koffer beschadigd de bagageband af komt, is het ook belangrijk een PIR te laten opstellen. Een veelvoorkomende vorm van schade zijn bijvoorbeeld wieltjes die van de reiskoffers zijn afgebroken. Controleer om deze reden je koffer goed nadat deze de bagageband op komt rollen. Op het moment dat je de bagagehal al uit bent, is het te laat om nog een PIR op te laten stellen en zal het erg moeilijk worden aan te tonen dat de schade tijdens de vlucht is ontstaan.