Wat te doen bij ziekte of een ongeval?

Wat te doen bij ziekte of een ongeval?

Mocht je tijdens je vakantie onverhoopt ziek worden of bij een ongeluk betrokken zijn dan doe je er verstandig aan dit zo snel mogelijk te melden bij je reisverzekeraar.

In het geval van acute nood (zoals een ernstig ongeval, ziekenhuisopname of repatriëring) kun je het beste direct telefonisch contact opnemen met de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Deze is bij de meeste verzekeraars 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Ze kunnen je helpen en adviseren over de vervolgstappen. Indien nodig worden er een terugvlucht, alternatief vervoer of verlenging van het verblijf in het buitenland geregeld. Je doet er dus niet verstandig aan om op eigen houtje je terugvlucht te regelen. Overleg dit eerst met je verzekeraar om er zeker van te zijn dat ze de kosten ook zullen vergoeden.

Bewaar van alle kosten die je maakt de bonnetjes en rekeningen om deze als bewijsmateriaal in te dienen bij het terug claimen van de kosten.

Is er geen acute nood en gaat het slechts om (kleine) materiële schade? Dan hoef je normaal gesproken alleen een schadeaangifte te doen. Doe dit wel zo snel mogelijk nadat de schade ontstaan is. Je kunt bij de meeste reisverzekeraars eenvoudig online een schadeformulier invullen.

Tip: het alarmnummer van je verzekeringsmaatschappij vind je op het polisblad of de website van je reisverzekeraar. Zorg dat je dit nummer altijd bij de hand hebt.

(Visited 11 times, 1 visits today)