Persoonlijke hulpverlening
Een standaarddekking binnen reisverzekeringen is de vergoeding persoonlijke hulpverlening. Tijdens je vakantie is het een fijne gedachte dat in noodgevallen, bij een ongeval, ziekte of andere problemen hulp wordt verleend. Deze hulp krijg je in eerste instantie door contact op te nemen met de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Deze schakelen direct de nodige hulp en professionals voor je in en beantwoorden dringende vragen. Wat houdt de dekking persoonlijke hulpverlening precies in? Onder welke omstandigheden kan je een beroep doen op de alarmcentrale? En welke vergoedingen vallen nog meer onder de dekking persoonlijke hulpverlening?
Alarmcentrale van je reisverzekering
Iedere reisverzekeraar heeft een eigen alarmcentrale. Deze centrale is telefonisch 24/7 bereikbaar voor spoedeisende hulp. Ook kan je bij de centrale terecht voor advies, bijvoorbeeld bij het zoeken naar een betrouwbare zorgprofessional of andere hulpverlener. Tevens kan de alarmcentrale worden ingeschakeld bij de blokkering van je bankpas, bijvoorbeeld in geval van diefstal.
Het nummer van de alarmcentrale is wereldwijd bereikbaar, je wordt in het Nederlands te woord gestaan. Om deze reden is het van groot belang dat je het telefoonnummer van de centrale al voor je vakantie in je telefoon zet. Vergeet daarbij niet de internationale landcode in je telefoon te zetten!
Wanneer kan je de alarmcentrale bellen?
In geval van acute noodsituaties bel je direct de alarmcentrale. Bijvoorbeeld als je ernstig ziek bent geworden, bij een ongeval betrokken bent geraakt, verwondingen hebt opgelopen of het slachtoffer bent geworden van misdaad. Tevens bij vervelende gebeurtenissen bij het thuisfront dien je contact op te nemen met de alarmcentrale. Voorbeelden zijn het ernstig ziek worden of overlijden van een familielid. Ook indien je hulp of advies nodig hebt, kan je de alarmcentrale bellen. Bijvoorbeeld bij het blokkeren van je verloren of gestolen creditcard.
Welke hulp biedt de alarmcentrale?
Er zijn verschillende vormen van hulp die je kan krijgen van de alarmcentrale. Voorbeelden zijn:
- Contact met lokale hulpverleners
- Het inschakelen van een tolk indien nodig
- Het vinden van een betrouwbare arts of goed ziekenhuis in de buurt
- Betaling van de rekening van het ziekenhuis
- Contact met Nederlandse familieleden
- Hulpverlening bij opsporings- en reddingsacties
- Het versturen van medicijnen die ter plaatse niet verkrijgbaar zijn
- Hulpverlening bij verlies of diefstal van je paspoort of visum
- Verzorgen van vervoer terug bij vroegtijdig afbreken van je reis
Vergoeding persoonlijke hulpverlening
Naast hulpverlening komen ook bepaalde extra kosten voor vergoeding in aanmerking. Doorgaans is eerst toestemming van de alarmcentrale vereist, het gaat om:
- Extra reis- en verblijfskosten als gevolg van een ongeluk, ernstige ziekte of ander oponthoud van dwingende aard
- Ziekenvervoer
- Kosten voor een opsporings- of reddingsactie
- Telecommunicatiekosten
- Repatriëringskosten als gevolg van ziekte of familieomstandigheden, bijvoorbeeld ernstige ziekte of overlijden van familie thuis
- Overkomst van doorgaans twee familieleden en verblijf van maximaal 10 dagen indien je door ziekte of een ongeval in levensgevaar verkeert
- Terugreis naar Nederland bij ernstige schade aan je eigendommen in Nederland
- Toesturen van de noodzakelijke medicijnen
De exacte vergoeding kan per reisverzekeraar verschillen. Voor de specifieke vergoedingen en voorwaarden kan je de polisvoorwaarden van de betreffende reisverzekeraar raadplegen.
Europese Zorgpas (EHIC)
Naast het opslaan van het telefoonnummer van de alarmcentrale, is het belangrijk je zorgpas mee te nemen. Op de achterzijde van je zorgpas bevindt zich namelijk in de meeste gevallen het EHIC (European Health Insurance Card). Indien dit niet het geval is, kan je de EHIC aanvragen bij je zorgverzekeraar. Via het EHIC krijg je snel toegang tot spoedeisende, publieke medische zorg in ruim 34 Europese landen. De buitenlandse zorgverlener kan vervolgens direct deze kosten declareren bij je zorgverzekeraar.