5

Coronavirus en dekking reisverzekering

De uitbraak van het coronavirus heeft een grote impact gehad op de samenleving en economie over de hele wereld. Vakantie was eerst geen optie met alle reisbeperkingen. Inmiddels wordt er weer voorzichtig gereisd. Hoe zit het met je reis- en annuleringsverzekering wanneer je in deze tijd op vakantie wil gaan?

Een actuele lijst van landen vind je op de website van de Nederlandse overheid. Hoe zit het eigenlijk met de dekking van je reisverzekering en annulering met betrekking tot COVID-19? En kan je een eenmaal afgesloten reisverzekering opzeggen als je toch niet op reis gaat? Op deze pagina vind je meer informatie over deze en andere veelgestelde vragen.

Voorbereiding en reisadvies

Voordat je besluit op vakantie te gaan naar een bepaalde bestemming, is het belangrijk het actuele reisadvies te raadplegen. Dit kan via de reisapp Buitenlandse Zaken of de website Nederlandwereldwijd.nl. Er worden verschillende kleurcodes gehanteerd:

  • Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico’s
  • Geel: bepaalde veiligheidsrisico’s, wees alert
  • Oranje: ernstige veiligheidsrisico’s: ga alleen op reis indien noodzakelijk
  • Rood: zeer ernstige veiligheidsrisico’s: ga niet reizen

Meer informatie over het reisadvies vind je op onze pagina over reisadviezen.

Kleurcodes en dekking van je reisverzekering

Afhankelijk van je reisverzekeraar en de afgesloten polis, kan je bij een groen of geel reisadvies met een geldige reisverzekering op vakantie. Bij een oranje of rood reisadvies voor je vakantiebestemming ben je doorgaans bij reisverzekeraars m.b.t. corona gerelateerde claims onverzekerd. De reisrisico’s zijn dan met betrekking tot corona niet meer ‘onvoorzien’. Veel reisverzekeringen bieden dan alleen dekking voor reisrisico’s die losstaan van corona, dit verschilt per reisverzekeraar en kan je het beste bekijken op de pagina veelgestelde vragen van je reisverzekeraar.

Verandert je reisadvies terwijl je op reis bent? Je blijft verzekerd tot in ieder geval het eerstvolgende moment dat je weer veilig naar huis kan terugkeren. Besluit je langer te blijven? Dan kan de dekking van je reisverzekering komen te vervallen. De kosten voor de (vervroegde) terugreis komen voor eigen rekening.

Annuleren op basis van een negatief reisadvies

In sommige gevallen annuleert de reisorganisatie zelf de reis in geval van een negatief reisadvies bij kleurcode oranje of rood. In dat geval krijg je het geld van de geboekte reis terug. Indien gewenst kan je de reis wellicht ook omboeken. Heb je de reis bij een ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus) aangesloten reisorganisatie geboekt en geldt er ineens kleurcode rood voor je bestemming? Neem contact op met je reisorganisatie om te kijken of je zelf zonder kosten kan annuleren.

Bij een oranje kleurcode kan je het beste contact opnemen met je reisorganisatie om te controleren of je reis gewoon doorgaat of eventueel wordt geannuleerd of aangepast

Annuleren op basis van angst of onveilig gevoel

Voelt reizen onveilig of ben je bang dat je mogelijk besmet raakt met het coronavirus op je reisbestemming? In dat geval kan je niet zonder kosten annuleren bij je reisorganisatie, omdat angst geen geldige voorwaarde is voor kosteloze annulering. Inmiddels hebben reisverzekeraars besloten dat een nieuwe uitbraak van het coronavirus op reisbestemmingen geen ’plotselinge gebeurtenis’ meer is die leidt tot een negatief reisadvies. Je kan om deze reden bij geen enkele reisverzekeraar via je annuleringsverzekering geld terugkrijgen vanwege het coronavirus.

Annuleren door gesloten faciliteiten

Zijn alle faciliteiten bij je accommodatie gesloten vanwege corona? En waren deze faciliteiten van doorslaggevende betekenis voor het boeken van deze accommodatie? Mits je dit goed kan motiveren kan je de boeking kosteloos opzeggen en ontbinden, aldus het ACM (Autoriteit Consument en Markt). Je kan er dan voor kiezen een voucher te ontvangen of je geld terugvorderen.

Annuleren reis met je vriendengroep

Was je van plan met een vriendengroep op vakantie te gaan en word je niet meer toegelaten bij je verblijf in verband met corona? In dat geval dien je de boekingsvoorwaarden van je accommodatie erbij te halen. Of je kan annuleren hangt af van de geldende voorwaarden, omdat de accommodatie in principe wel gewoon het verblijf kan aanbieden. Gelukkig staat in veel van deze voorwaarden dat je tot kort voor aankomst zonder extra kosten kan annuleren. Is dit niet het geval? Dan ben je helaas je geld kwijt. Vaak is er dan wel in redelijk overleg een mogelijkheid om de boeking te wijzigen of om te boeken. Informeer bovendien bij je reisverzekeraar of er wellicht bepaalde vergoedingsmogelijkheden zijn.

Festival of evenement geannuleerd vanwege corona

Wellicht had je tickets voor een festival of een ander evenement wat door de corona-maatregelen niet door kan gaan. Veel organisatoren hebben zich beroepen op overmacht, dat betekent dat je recht hebt op teruggave van je geld. Dit betreft naast de ticketkosten ook vaak de gemaakte servicekosten. Bij bepaalde organisaties kan je er ook voor kiezen het ticket aan te houden voor een volgende editie of het verplaatste evenement.

Ik mag niet vliegen in verband met ziekteverschijnselen

Het kan voorkomen dat je op de dag van reizen ziekteverschijnselen krijgt en wordt geweigerd voor je vlucht. In dat geval wordt aangeraden je vlucht, voor zover nog mogelijk, om te boeken. Als je vlak voor de vlucht wordt geweigerd door het aanwezige personeel, ben je doorgaans de kosten gemaakt voor je ticket kwijt.

Ziekte en annuleringsverzekering

Dit kan je voorkomen door tijdig een annuleringsverzekering af te sluiten voor je vlucht. Ziekte is namelijk een geldige reden om je reis te kunnen annuleren. In de meeste gevallen heb je wel een verklaring van een dokter nodig. Als blijkt dat je COVID-19 onder de leden hebt, is dit doorgaans een geldige reden om te annuleren.

Ben je alleen verkouden op heb je (lichte) koorts? Veel annuleringsverzekeringen bieden in dat geval geen dekking. Neem contact op met je reisverzekeraar in een dergelijk geval, ieder geval wordt namelijk apart beoordeeld.

Mijn vliegmaatschappij heeft de vlucht geannuleerd

Op basis van de Europese verordening 261/2004 heb je bij annulering van je vliegticket door de vliegmaatschappij recht op restitutie van de prijs van je ticket. Normaal gesproken krijg je bij annulering binnen 7 dagen je geld terug, indien het een Europese vlucht betreft. De regels omtrent annulering gelden voor alle vliegmaatschappijen waarvan de vluchten vanaf EU-luchthavens vertrekken.

Vouchers van vliegmaatschappijen

Veel vliegmaatschappijen bieden vouchers aan in geval een vlucht wordt geannuleerd. Je bent niet verplicht zo’n voucher te accepteren. Je moet ook de optie tot omboeken, geld terug of keuze voor een andere, eerstvolgende vlucht met plek krijgen voorgeschoteld.

Annulering vliegticket bij een negatief reisadvies

Wordt je vlucht geannuleerd, zonder negatief reisadvies, voor een bepaald land of gebied? Je hebt dan sowieso recht op volledige restitutie van je vliegticket en eventueel compensatie voor tijdsverlies. Geldt er wel een negatief reisadvies of ben je minstens 2 weken voor vertrek op de hoogte gebracht van de annulering? Dan kom je niet in aanmerking voor compensatie voor tijdsverlies. Wel heb je in dit geval recht op teruggave van de ticketprijs.

Heb je de reis geboekt via een tussenpersoon, bijvoorbeeld Vliegwinkel of Booking? Dan dien je in geval van annulering direct contact op te nemen met deze partij. Je hebt immers de overeenkomst met deze partij afgesloten, waardoor ook de goede afhandeling van een annulering onder hun verantwoordelijkheid valt. Tussenpersonen moeten je binnen afzienbare en redelijke termijn een oplossing bieden.

Klacht indienen geannuleerde vlucht

Is je vlucht geannuleerd maar heb je problemen met de vliegmaatschappij over de aangeboden oplossingen? Via het ECC (Europees Consumenten Centrum) kan je gebruik maken van een voorbeeldbrief om je geld terug te vragen indien je een voucher hebt afgeslagen. Op dezelfde website vind je ook een voorbeeldbrief voor klachten met betrekking tot geannuleerde vluchten via een boekingsplatform of tussenpersoon.

Ik wil zelf mijn vliegtickets annuleren in verband met COVID-19

Misschien zie je het reizen in verband met COVID-19 naar een bepaalde bestemming niet meer zitten, ondanks het ontbreken van een negatief reisadvies. Indien je geen annuleringsdekking of een flexibel ticket (met de mogelijkheid gratis wijzigen/annuleren) hebt afgesloten, zal je hoogstwaarschijnlijk je geld kwijt zijn. Veel vliegmaatschappijen stellen zich echter flexibel op, wat betekent dat reizen makkelijker kunnen worden gewijzigd. Informeer bij je vliegmaatschappij naar de mogelijkheden. Bij prijzige tickets is het de moeite waard na annulering de luchthavenbelasting terugvorderen.

Reis geannuleerd door vervoer, reisorganisatie of vakantieverblijf

Het uitbreken van het coronavirus kan worden geschaard onder buitengewone omstandigheden. Je reisorganisatie, vervoerder of accommodatie kunnen op grond hiervan de reis annuleren dan wel wijzigen. Is de wijziging wezenlijk? Dan hoef je deze verandering niet te accepteren als oplossing. Je reisorganisatie kan er dan voor kiezen je reis op te zeggen.

In dat geval heb je recht op volledige restitutie van de reiskosten en dien je op basis van de wet binnen 2 weken je geld terug te krijgen. Onder de huidige omstandigheden kunnen reisorganisaties de terugbetaling misschien niet zo snel regelen, een aantal maanden als termijn kan dan als redelijk worden gezien. Ook kan optioneel een voucher worden aangeboden, dit hoef je niet te accepteren maar kan een redelijke oplossing zijn voor beide partijen.

Openstaande betalingen voor je reis

Hoe zit het met eventuele openstaande restantbetalingen voor een geannuleerde reis in verband met corona? Bij annulering is dit niet meer nodig. Bij twijfel of je reis doorgaat en of de betalingen nog moeten worden gedaan, kan je het beste direct overleggen met je reisorganisatie.

Welke regels omtrent betaling gelden er eigenlijk? Je reisorganisatie zal onder reguliere omstandigheden overgaan tot annulering van de reis indien je binnen 2 weken niet betaalt. Doorgaans krijg je ook eerst een betalingsherinnering. Betaal je niet, dan riskeer je annuleringskosten. In principe mag je echter wachten met de betaling indien er een grote kans bestaat dat je reis wordt geannuleerd, aldus het ACM (Autoriteit Consument & Markt). Dit is bijvoorbeeld het geval als er voor het land waar je naartoe gaat een inreisverbod geldt.

Klachten over je reisorganisatie

Word je het niet eens met de reisorganisatie over de aangeboden oplossingen of ben je niet goed behandeld? Dan kan je, eventueel met hulp van je rechtsbijstandverzekering, een schriftelijke klacht indienen bij de reisorganisatie zelf. Heb je bij een ANVR-reisorganisatie je reis geboekt? In dat geval kan je, mocht je er echt niet uitkomen met je reisorganisatie, naar de geschillencommissie Reizen stappen. Bij deze commissie worden alle klachten behandeld aangaande:

  • Busvervoer (pendeldiensten geregeld door je reisorganisatie)
  • Pakketreizen (zowel verblijf als vervoer geregeld door je reisorganisatie)
  • Informatievoorziening (bijvoorbeeld over verzekeringen, vaccinaties, reisdocumenten of bemiddelingswerkzaamheden bij de boeking van een vliegticket)
  • Zelf geregeld vervoer (alleen de accommodatie is geregeld door je reisorganisatie)

Zelf je reis annuleren bij een reisorganisatie in verband met corona

Op basis van de Nederlandse wetgeving (art. 7:509 lid 3 BW) heb je onder bepaalde omstandigheden als reiziger het recht om je pakketreis kosteloos op te zeggen. Voorwaarde is dat er sprake is van overmacht, oftewel ‘onvermijdbare en buitengewone omstandigheden met ingrijpende gevolgen’ voor je pakketreis. In zo’n geval kan je de kosten voor je reis terugvorderen bij je reisorganisatie. Heb je extra kosten gemaakt? Deze kan je, gezien er overmacht in het spel is, niet terugkrijgen.

Daarnaast moet je bewijzen dat je reisbestemming niet veilig genoeg is om te bezoeken, bijvoorbeeld omdat er een uitbraak van een ernstige ziekte is met gevaar voor je gezondheid. Dit kan je bewijzen door een negatief reisadvies aan te leveren. Indien de reisorganisatie bepaald dat de bestemming wel veilig genoeg is, kan je alsnog annuleren. Echter zal je, op basis van de voorwaarden in je reisovereenkomst, vaak annuleringskosten betalen.

Tot slot, indien er nog restantbetalingen openstaan is het verstandig contact op te nemen met je reisorganisatie. Doorgaans mag je wachten, op basis van het advies van Autoriteit Consument & Markt, deze betaling te doen als je vrijwel zeker weet dat de reis niet doorgaat of de kans hierop erg groot is.

Zelf je hotel of vliegticket annuleren

Om te bepalen of annuleren of wijzigen van je ticket of accommodatie een optie is, dien je de voorwaarden van je accommodatie of vliegmaatschappij te raadplegen. Een aantal platforms waar je kan boeken, zoals Booking.com of Expedia, bieden de optie zonder extra kosten tot annulering over te gaan. Een en ander uiterlijk tot de dag van aankomst. Geldt er ook een reisverbod? In dat geval biedt Booking.com ook de optie je boeking aan te passen of te verzetten. Tot slot kan ook een voucher worden aangeboden, hierbij behoud je het recht om je geld terug te krijgen.

Bekijk bovendien de mogelijke annuleringsvoorwaarden van je annuleringsverzekering. Mogelijk biedt deze dekking indien je er niet uitkomt met je reisorganisatie of vliegmaatschappij.

Reisverzekering opzeggen bij een geannuleerde reis door corona?

Ja, indien je een kortlopende reisverzekering hebt. Bij een doorlopende reisverzekering heb je de verzekering namelijk voor een heel jaar afgesloten. Hiervoor geldt dat je deze verzekering minimaal een jaar moet aanhouden en daarna maandelijks kan opzeggen.

De kortlopende reisverzekering is specifiek afgesloten voor een losse reis. Als in verband met corona je reis niet kan doorgaan, kan je de kortlopende reisverzekering opzeggen en alle premie die je hebt betaald terugvragen. Heb je ook een annuleringsdekking bij deze verzekering afgesloten? Hiervoor kan je de premie doorgaans niet terugkrijgen.

Uitbraak van het coronavirus tijdens je reis

Je bent al op reis en in een ander land. Bestaan er vergoedingen in geval je in quarantaine moet en langer moet blijven? En wordt een eventuele (vervroegde) terugreis vergoed?

Quarantaine geeft je geen recht op vergoeding van extra kosten

Tot maart 2020 werd aangegeven dat er in geval van quarantaine 3 overnachtingen worden vergoed via de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus). Sinds 2 maart 2020 heeft het ANVR echter aangegeven dat er geen vergoeding meer bestaat voor mensen die in verband met corona langer moeten blijven.

Wel dient je reisorganisatie waar mogelijk te zorgen voor hulp en bijstand. In geval van kleurcode rood (negatief reisadvies) moet indien mogelijk repatriatie, een terugreis, worden geregeld. De 3 nachten worden alleen vergoed als de terugreis zelf om een bepaalde reden niet kan plaatsvinden, bijvoorbeeld een vliegtuig dat niet weg mag of kan dan wel een natuurramp.

Dekking reisverzekering extra verblijfsduur

Je betaalt zelf dus extra verblijfs- en reiskosten, tenzij je reisverzekering deze extra kosten (gedeeltelijk) vergoedt. Veel reisverzekeraars bieden echter geen vergoeding in geval van een quarantaine-situatie. Dit kan je voor de zekerheid checken in de polisvoorwaarden of navragen bij je reisverzekeraar.

Andere dekkingen, zoals persoonlijke hulpverlening, blijven wel gewoon geldig als je verplicht langer moet blijven op je reisbestemming. Overige dekkingen vervallen pas op het moment dat je besluit geen gebruik te maken van de eerste terugreis mogelijkheid. Indien je nu naar een gebied met reisrisico’s wat betreft corona reist, bestaat bovendien de kans dat je reisverzekering geen dekking biedt. Informeer derhalve goed naar het beleid van je reisverzekeraar.

Gesloten faciliteiten op mijn vakantiebestemming

Je verblijft op de geboekte accommodatie, maar de aangesloten faciliteiten zijn gesloten. Je kan denken aan het restaurant, zwembaden of speelhallen. Heb je de vakantie geboekt met deze faciliteiten en kan je er in verband met corona geen gebruik van maken, dan heb je in principe recht op gedeeltelijke teruggave van je geld.

Dekking reisverzekering repatriëring (terugreis)

Repatriëring valt onder de dekking van S.O.S. & persoonlijke hulpverlening. De noodzakelijke terugreis wordt vergoed op het moment dat er sprake is van (ernstige) ziekte of een medisch ongeval. Een doktersverklaring is doorgaans vereist om de ziekte aan te kunnen tonen. Wil je zonder medische reden terugkeren? Dan kan je contact opnemen met je reisverzekeraar om de mogelijkheden te bespreken.

In het buitenland krijg je bovendien hulp van het Verbond van Verzekeraars, het ministerie van Buitenlandse Zaken en het ANVR via de website bijzonderebijstandbuitenland.nl.

Gesloten grenzen of inreisverbod in verband met corona

Indien de grenzen van een land dicht gaan, kunnen zowel reizigers als geplande vluchten het land niet bereiken. Dat betekent dat je vliegmaatschappij of reisorganisatie doorgaans overgaan tot het kosteloos annuleren van de reis. Je kan al reiziger ook zelf annuleren, je krijgt de volledige reissom terug.

Vergoeding gemaakte kosten bij een inreisverbod

Er kan een inreisverbod gelden voor je reisbestemming als gevolg van het coronavirus. Indien je de reis via een reisorganisatie hebt geboekt, komen de annuleringskosten mogelijk voor eigen rekening. Dit heeft ermee te maken dat de reisorganisator in feite de reis gewoon kan uitvoeren: de accommodatie, vlucht en andere mogelijke geboekte onderdelen & activiteiten kunnen gewoon doorgaan. Alleen je reisbestemming laat je door het inreisverbod het land niet in of geeft geen geldig visum af. Dat betekent dat je als reiziger helaas niet kosteloos tot annulering over kan gaan. Je hebt hierdoor niet zonder meer recht op teruggave van de reissom van je reisorganisatie.

Heb je alleen een los vliegticket geboekt en wil je deze annuleren in verband met een inreisverbod door COVID-19? Via de vliegmaatschappijen, die hier verschillend mee omspringen, kan je mogelijk gratis omboeken, een voucher krijgen om op een later moment te reizen of restitutie van het ticket.

Heb je alleen een accommodatie geboekt en kan je er niet naartoe door het inreisverbod? Wellicht kan je wel een voucher krijgen om op een later moment van de accommodatie gebruik te maken. Bespreek de mogelijkheden direct met je accommodatie.

Annuleringsverzekering bij een inreisverbod

Er zijn bepaalde varianten van annuleringsverzekeringen die mogelijk een vergoeding bieden indien je kosten maakt voor een geboekt ticket of een pakketreis. Vaak bieden deze reisverzekeraars alleen dekking indien het gaat om reizen voor een bepaalde datum, doorgaans eind februari of midden maart 2020. Het gaat om allrisk, zeer uitgebreide annuleringsverzekeringen. Twijfel je? Bekijk de polisvoorwaarden en neem contact op met je reisverzekeraar om dit na te gaan.

Geldigheid annuleringsverzekering COVID-19

Vanaf 11 maart 2020 is er officieel sprake van een COVID-19 pandemie. Dit betekent dat je voor aankomende reizen geen annuleringsverzekering meer kan afsluiten waarbij annuleren vanwege corona(-maatregelen) op je reisbestemming een geldige annuleringsreden is. Reisverzekeraars zien corona immers niet meer als een onvoorziene gebeurtenis.

Indien je voor je reis zelf (ernstig) ziek wordt, ook door corona, geldt dit overigens wel als een geldige annuleringsreden. Ook als je door coronamaatregelen bent ontslagen of een naaste ernstige ziek is geworden, kan je de via de annuleringsverzekering afzien van de reis en krijg je de gemaakte kosten vergoed.

Vergoeding calamiteitenfonds bij corona

Via het Calamiteitenfonds kan je geen vergoeding ontvangen indien je reis wordt geannuleerd in verband met corona. Tevens krijg je geen garantiedekking bij de uitbraak van ziekten zoals corona. Wel kom je in aanmerking voor een vergoeding indien je tijdens je reis te maken krijgt met een calamiteit, zoals plaatselijke onlusten of een natuurramp.